February 22, 2023
Misschien meteen ook het moeilijkste gebod en best cliché, maar alles is al 1.000 keer geschreven. Wil je eruit springen? Dan moet je het creatief aanpakken. Twijfel niet om dingen uit te proberen. Zolang er niets rechtstreeks naar de klant gaat kan je het zo gek mogelijk bedenken.
Quality over quantity: journalisten, marketingmanagers, … Iedereen heeft het druk. Houd je boodschap daarom kort en bondig. Een persbericht van vier pagina’s is zeker niet altijd beter dan een persbericht van een halve pagina.
Rond de pot draaien: no option! De eerste woorden/zin moeten al duidelijkheid scheppen waar het om draait. De goudenregel is: eerst het belangrijke en daarna het minder belangrijke. Wees bovendien altijd zo concreet mogelijk.
Gebruik wanneer het kan alleen actieve zinnen. Passieve zinnen halen de vaart uit je verhaal.
Lezers hebben hier en daar nood aan een rustpauze, vandaar een punt. Hoe langer je zin, hoe groter de kans dat de lezer zijn/haar aandacht verliest. Houd je daarom aan één inhoudelijke boodschap per zin.
The World Wide Web is je beste vriend. Ben je niet zeker over de vervoeging van een werkwoord of de spelling ervan? Zoek het gewoon even op!
Zolang de copy niet heel formeel moet zijn, mogen we mensen aanspreken met ‘je’. Wees vooral ook consequent wanneer je toch de keuze maakt om ‘je’ niet te gebruiken. De twee door elkaar in één tekst gebruiken is vreemd.
People proof zijn is niet altijd simpel wanneer je schrijft voor een klant of product waar je minder voeling mee hebt. Het kan helpen er wat research over te doen of andere websites door te lezen. Op deze manier kom je meer te weten over het vakjargon.
Je boodschap kan helemaal anders overkomen bij het foutief gebruiken van leestekens en aanhalingstekens. Let dus op dat je ze zeker correct plaatst.
Waarschijnlijk heb je ergens geleerd dat dit een hoofdzonde is, maar niets is minder waar. Een zin kan perfect beginnen met ‘en’ of ‘maar’. Het zorgt er net voor dat die betreffende woordgroepen extra aandacht krijgen. En dat is toch de bedoeling, niet? Dit is minder van toepassing op economische persberichten en dergelijke, want het is eerder spreektaal.