May 26, 2021
Wie of wat waren macro-influencers ook alweer? Macro-influencers zijn niet zo bekend als mega-influencers die over de hele wereld gekend zijn. Denk maar aan Billie Eilish. Nee, macro-influencers zijn professionals die zich enorm inzetten voor het plaatsen van content op hun sociale media. Ze zijn trouwens vaak actief op verschillende socialemediakanalen en hebben tussen 20.000 en 50.000 volgers. Macro-influencers zorgen voor een (potentieel) hoger bereik, maar zullen minder hoog scoren qua engagementcijfer.
Vandaag is de toekomst aan de micro-influencers: personen met minder volgers maar meer geloofwaardigheid én een trouwer publiek. Ze zitten net onder of rond 10.000 volgers en richten zich vaak op een bepaald onderwerp waar ze gepassioneerd over zijn. Denk maar aan foodbloggers, mombloggers, travelbloggers …
Nano-influencers staan nog aan het begin van hun carrière in sociale media of vinden het gewoon leuk om hobbymatig hun passies te delen met gelijkgestemden. Ze hebben tussen 500 en 5.000 volgers en bevinden zich, net zoals micro-influencers, in een bepaalde niche.
Wel, de vraag is eigenlijk: waarom niet? Werken met het juiste type influencers is een van de beste en meest effectieve manieren om jouw doelpubliek te bereiken. Zo blijkt maar liefst 85% van de Belgische jongeren een influencer te volgen op sociale media. Dat is een toename van bijna 5% in vergelijking met vorig jaar. Zo zie je maar dat influencer marketing populair is én dat het nog steeds aan het groeien en evolueren is. Bovendien is 56% van de jongeren, in de afgelopen drie maanden, op zoek gegaan naar extra informatie over een merk dat gepromoot werd door een influencer. Ook werken met micro- en nano-influencers heeft voordelen. Grote voordelen zelfs. Zo komt hun content geloofwaardiger over en interageren ze met hun publiek over jouw merk. Bovendien kan je een zeer specifieke doelgroep targetten omdat mensen hen volgen omdat ze geïnteresseerd zijn in bepaalde onderwerpen. Micro-en nano-influencers zijn namelijk gepassioneerd over een bepaalde niche.
Maar op welke kanalen zet je dan in? Op nummer één staat Instagram. Gevolgd door YouTube en new kid on the block: TikTok. Het vertrouwen dat mensen in deze influencers hebben, is groot en de contenbeleving is authentiek. En dat laatste is belangrijk om te onthouden. Hiermee bedoelen we dat nano- en micro-influencers werken voor merken die hun nauw aan het hart liggen en waar ze dus volledig achterstaan. Het moet ook voor hen interessant zijn om te promoten, omdat het tenslotte moet aanslaan bij hun volgers.
Onze influencer marketeer, Julie Jansen geeft een persoonlijk advies:
“Het leuke aan werken met nano- en micro-influencers is dat ze echt geloven in het product en hiervoor graag nog meer content maken dan afgesproken. Denk bijvoorbeeld aan extra Instagram-stories zoals een unboxing video. Macro-influencers zullen hiervoor hoogstwaarschijnlijk extra budget vragen. Bovendien zijn nano-en micro-influencers (heel) dankbaar dat ze ook aangesproken worden. ”
“Bovendien zijn nano-en micro-influencers (heel) dankbaar dat ze ook aangesproken worden.”
We get it, je hebt meer argumenten nodig. Wat denk je hiervan?
Moeten we macro-influencers nu overboord gooien? Nee, want voor elke campagne is het verstandig om te zorgen voor een goede mix van micro- en macro-influencers. Dit om zowel een mooi bereik te behalen alsook een goede engagamentscore. Want, oh-jawel, micro-influencers hebben minder volgers, maar staan wel dichter bij hun volgers. Zij zorgen voor meer interactie. Terwijl het inzetten van macro-influencers voor meer bereik zorgt. Die combinatie zorgt voor een goed eindresultaat van de campagne.