7 do’s en dont’s van e-mailmarketing

April 17, 2019

Is e-mailmarketing passé nu iedereen dagelijks zijn digitale gading vindt op Facebook en Instagram? Absoluut niet! Maar het is wel noodzakelijk om e-mails op de juiste manier in te zetten. Hou daarom rekening met onze 7 do’s en dont’s en haal zo meer uit dit écht wel krachtig marketingkanaal. E-go!

DO’S

1. Trek mensen aan die mogelijk interesse hebben

Makkelijk gezegd, horen we je denken. Want hoe trek je in godsnaam mensen aan die ‘mogelijk’ interesse hebben in je producten of diensten, om zo je contactenlijst te laten groeien? Een paar concrete tips. Zo kan je je website bijvoorbeeld voorzien van een inschrijfknop voor een nieuwsbrief. En iets in de plaats geven dat waardevol is voor de inschrijver. Denk aan een white paper met nuttige informatie. Je kan ook altijd gewoon aan je klanten of contacten vragen of je hen e-mails mag sturen. Een nee heb je, een ja kan je krijgen, toch? Uiteraard zijn er nog veel meer tactieken en die willen we graag met je bespreken. Neem gerust contact met ons op.

2. Laat onmiddellijk van je horen

Als een websitebezoeker zijn e-mailadres achterlaat, laat je best onmiddellijk van je horen. Laat inschrijvers dus nooit wachten. Anders bestaat de kans dat zij vergeten waarover het gaat en verliezen ze misschien interesse. Stuur daarom direct na het ontvangen van het e-mailadres een bevestigingsmail of een welkomstbericht. Misschien kan je in dit bericht al polsen naar de voorkeuren van je contact? Zo ben je meteen op de hoogte van welke mails je in de toekomst kan sturen. Win-win!

3. Schrijf een opvallende onderwerpregel

Vermijd echter woorden zoals gratis, geld en sale. Anders trigger je spamfilters en niets ergers dan je e-mail die in de spam terechtkomt. Wat is een goede, opvallende onderwerpregel dan wel? Eentje die de interesse opwekt bij de ontvanger. Want het is natuurlijk de bedoeling dat hij ‘m opent. Zet daarom de belangrijkste woorden vooraan en werk, indien mogelijk, met een vraag of gebruik een cijfer. Hierdoor worden mensen sneller nieuwsgierig en zijn ze meer geneigd om de mail te openen. And that’s what it’s all about!

4. Segmenteer je contactenlijst en personaliseer je content

Segmenteren doe je op basis van interesses, gedrag of de fase in de customer journey, de reis van de klant tot een mogelijke aankoop. Hoe meer verdeeld, hoe beter. Hoe meer to the point, hoe relevanter, hoe – alweer – beter. En met beter bedoelen we: meer engagement, minder uitschrijvingen en dus betere resultaten. Personalisatie van je content is in dit verhaal ook heel belangrijk. Stel je verkoopt ramen en deuren en hebt een aantal filialen in België en wilt een aanbod sturen naar je contacten. Je hebt ook gegevens over hun woonplaats. Dan vermeld je in je mail enkel het filiaal dat het kortste gelegen is bij de woonplaats van je contact.

Gepersonaliseerde aansprekingen zijn ook key. Jij krijgt toch ook het liefst een mail die gericht is naar ‘Dag Niels’. Als jouw voornaam natuurlijk Niels is – haha. Misschien moet ik, ondergetekende van deze blog, een voorbeeld geven met mijn familienaam? Die komt nog vaker voor en zo zullen meer lezers van deze blog zich aangesproken voelen. Dus wat dacht je van ‘Beste meneer Janssens’?

5. Gebruik ‘gewone’ lettertypes en hou het design ‘eenvoudig’

We hopen dat we hiermee geen designers tegen de borst stuiten, maar alsjeblieft, please, por favor: hou het simpel. E-mailtemplates ontwerpen is een vak apart, we know. Email clients (zoals Outlook of Apple Mail) lezen de code achter een ontwerp niet altijd op dezelfde manier. Daardoor bestaat de kans dat je e-mail er niet overal hetzelfde uitziet. Lees: in sommige clients trekt het op niets. Hou daarom je design best eenvoudig én gebruik lettertypes die goed ondersteund worden. Tip: test je ontwerp altijd uitvoerig in alle mogelijke email clients. Of laat ze door ons testen. E-mailmarketing is één van onze key activities.

Tip: test je ontwerp altijd uitvoerig in alle mogelijke email clients.

6. Gebruik je data

Datacaptatie, wat een mooi woord! Mogelijk nog mooier of alleszins interessanter: dankzij e-mailmarketing kan je heel gemakkelijk aan datacaptatie doen. En als je de data dan toch hebt ... gebruik ze alsjeblieft! Dit geldt eigenlijk voor alle digitale marketingcampagnes: benchmark op eigen cijfers om je toekomstige prestaties te verbeteren. En check welke onderwerpen en CTA’s het best werken.

7. Creëer uitstekende content

We kunnen het niet genoeg benadrukken: waardevolle, relevante content kan je leads in de juiste richting duwen. Schrijven wat de ontvangers willen lezen. Waar ze interesse in hebben, of zelfs nood aan hebben. En – yes, yes, yes! – e-mail is één van de beste kanalen om je content te verspreiden. Zeker als je segmentering toepast, dat zorgt er immers voor dat je deze content aan de juiste personen kan tonen. En zo heeft jouw verhaal natuurlijk de meeste impact.

DONT’S

1. Koop e-mailadressen

GDPR-gewijs is het al gevaarlijk, maar daar willen we het zelfs niet over hebben. Als je e-mailadressen aankoopt, zal de effectiviteit van je campagne exponentieel dalen. Waarom? De ontvangers zitten er niet echt op te wachten. E-mailmarketing wordt namelijk vooral gebruikt om loyaliteit op te bouwen en klantenrelaties te versterken. Als je een e-mail stuurt naar een persoon die nog nooit van jouw bedrijf heeft gehoord, is de kans groot dat hij zal afhaken. En dat is niet alleen verspilde tijd, je domein zal ook een slechte reputatie krijgen waardoor je mails in de toekomst moeilijker bij de ontvangers zullen geraken. Niet doen dus!

2. Vertel je verhaal zo uitgebreid mogelijk

Je e-mail mag allesbehalve een boek zijn. “Trop is te veel en te veel is trop”, aldus voormalig minister Paul Vanden Boeynants in 1990. En zijn wereldberoemde quote past ook in dit verhaal. Zorg daarom dat je niet te veel, maar net genoeg vertelt zodat mensen doorklikken naar een landingspagina. Daar vertel je de volledige story. Belangrijk: geef in je e-mail niet onmiddellijk de essentie van de zaak weg. Een e-mail moet triggeren en mensen aanzetten tot actie. Dat doe je met heel concrete, gerichte tekst. In dartstermen: hitting the bullseye!

Belangrijk: geef in je e-mail niet onmiddellijk de essentie van de zaak weg.

3. Gebruik geen preheader

Misschien eerst even een korte definitie, want wat is een preheader precies? De eerste zin vaneen e-mail onder of naast het onderwerp, die je bij de meeste email clients te zien krijgt. Geen preheader gebruiken is dus een gemiste kans, want ook daar kan je al relevante informatie laten zien aan de ontvanger. Belangrijk om weten is dat de preheader voortbouwt op de onderwerpregel.

4. Stuur dezelfde e-mail naar al je contacten

Geloof ons vrij: niemand zit te wachten op een algemene mail. Daar heb je als ontvanger niets aan. Meer nog: je wekt er alleen maar irritatie mee op. Dit soort e-mails worden vaak verstuurd door een gebrek aan strategie en duidelijke marketingdoelstellingen. Wil je dit vermijden en heb je geen idee hoe je hieraan begint? Neem contact met ons op.

5. Stel e-mails op met enkel afbeeldingen

Every picture tells a story, zingt Rod Stewart in zijn gelijknamige song. En dat klopt, maar niet iedereen downloadt alle afbeeldingen automatisch bij het openen van een e-mail. Zorg daarom dat alle belangrijke content tekstueel is toegevoegd en niet enkel wordt vermeld in een afbeelding. Om interesse te wekken, zal tekst dus een heel belangrijke rol spelen. En laat dat nu net één van onze troeven zijn.

6. Bepaal geen concreet doel 

Formuleer een duidelijk objectief vooraleer je begint. Dan kan je achteraf gemakkelijk evalueren en bijsturen bij de volgende campagne. En e-mailcampagnes zijn pas héél krachtig als ze op de juiste manier worden ingezet. Heb je hier hulp bij nodig? Remy to the rescue. Wij vertellen verhalen gebaseerd op inzichten.

7. Negeer je e-mailreputatie

Niet doen dus! Want je domein krijgt een ‘sender score’ en die bepaalt hoe goed je e-mails afgeleverd worden. Er zijn heel wat factoren die deze score beïnvloeden, maar met deze 7 do’s en 7 dont’s ben je al goed op weg. Of laten we zeggen: met deze 8 do’s en 8 dont’s, want je krijgt er nog twee extra! Do: kijk en lees je e-mails goed na voor je ze uitstuurt en verzend zeker eerst een test. Don’t: verstuur je e-mails vanuit een info@-adres. Want dat is heel onpersoonlijk en zo belandt je mail vaak in de prullenmand.

Wil je nog meer weten over e-mailmarketing of heb je specifieke vragen? Maak gerust een afspraak, wij luisteren graag naar jou.