October 3, 2019
We zullen niet de eersten zijn om er voor te ijveren om de kost van een pitch te vergoeden en zeker ook niet de laatsten. Maar daar gaat het nu even niet om. Immers: voor wat, hoort wat. Wil je als bureau een campagne binnenhalen, dan moet je er maar wat voor over hebben, toch?
Even goed verdient het aandacht om te becijferen wat die pitch aan jou als opdrachtgever kost. De energiekost die je er als pitcher zelf insteekt, is minstens even groot. Dus kan je het maar beter zo efficiënt mogelijk aanpakken om het juiste bureau te vinden dat je dát concept, dát plan en díe aanpak biedt die je voor ogen had.
“Ons huidig bureau mag meedoen, uiteraard”, “En die twee zijn ooit een bureaupresentatie komen geven, leuke kerels, die pakken we ook mee” en “Ah, en de campagnes van dat bedrijf vinden we ook mooi, wel geen idee wat dat gekost heeft, we zien wel”.
Voor je er erg in hebt, ben je als bureau aan het pitchen tegen eindeloos veel concullega’s. En dat is voor niemand goed. Dus willen we, in ons beider belang, een lans breken om het aantal bureaus te beperken. Dat doe je door eerst je bureau te leren kennen: hun werk en hun mensen. Niet elke opdracht vraagt de meest creatieve, conceptuele insteek evenmin als elke opdracht hetzelfde operationele fullfilment zou vereisen. Voor wie werken ze? Leunen hun skills aan bij wat we nu nodig hebben? Leer ook de mensen kennen: kan er vertrouwen groeien en vooral en levensnoodzakelijk … is dé klik er?
Zitten we na die screening nog in je shortlist, dan nemen we graag de handschoen op. Maar we haken af als je meer dan drie bureaus uitnodigt. Waarom? Omdat je voorbereiding dan ergens niet helemaal je dat is geweest.
Je ziet verschillende agencies. De eersten waren er anderhalve week geleden al. Mooi op tijd. Het meest sluwe vraagt uitstel … en uitstel ... en haalt de pieren uit je neus over wat al binnen is.
Bij een goeie pitch worden de afspraken nagekomen, langs beide zijden. Deadline van het indienen van het voorstel, duidelijke briefing met KPI’s en budget, iedereen gelijk. Wat niet wil zeggen dat het bureau niet buiten de lijntjes mag kleuren als dat hun DNA weerspiegelt. Zo ontdek je immers de échte pareltjes. Zolang de te vergelijken ijkpunten maar aanwezig zijn.
Alle voorstellen zijn binnen. Maar wat was nu weer van wie, want er is toch wel wat extra tijd overheen gegaan? Heeft elke beslissingsnemer elk voorstel persoonlijk mee gezien, aanhoord en beoordeeld? Of heeft iemand van de crew niet alle voorstellen persoonlijk bijgewoond? Nog erger: zat de uiteindelijke beslisser finaal niet mee aan tafel? En heeft die misschien ineens een andere visie op strategie dan uiteengezet in de request for proposal? Geloof ons, we hebben het allemaal al gezien. En dan is ’t zonde van de energie, niet enkel de onze.
Dus ja, we pitchen graag voor jouw merk. Àls ons werk je kan inspireren, ons team je kan bekoren, de opdracht duidelijk is omschreven en we vanaf dag één kunnen kennismaken met alle beslissingsnemers. Want dan staan we zo bij jou op kantoor.