October 23, 2020
Public relations is al jaar en dag hét kanaal om – vooral – journalisten te bereiken met nieuwswaardige content. Die op hun beurt hun kanalen gebruiken voor de verdere verspreiding van het nieuws: jouw nieuws. Er zijn door de jaren heen - door de digitalisering, maar ook door het overaanbod aan fake news - echter een aantal zaken veranderd. Wij lijsten ze voor jou op.
Pr impliceert dat je nieuwswaardige content nodig hebt, want anders: what’s the point? Maar je kan ook zelf nieuwswaarde creëren. En dan hebben we het uiteraard niet over fake news. Maar over bijvoorbeeld samen met een marktonderzoeksbureau als iVOX een representatief onderzoek uitvoeren dat gestaafde data en inzichten naar boven brengt. Storytelling based on data, om het in het Engels te zeggen. In het verlengde hiervan is het meer dan nuttig om een derde partij, een expert of autoriteit, bij je persbericht te betrekken. Zo versterk je je boodschap en ben je sceptische journalisten een stapje voor.
In onzekere coronatijden wat moeilijker dan anders, maar: houd persoonlijk contact met journalisten. Dit kan op verschillende manieren. Samples van nieuwe producten stuurde je voordien op naar hun kantoor. Vandaag is het heel belangrijk om even te checken of ze al dan niet van thuis uit werken en ze het pakketje dus daar moeten ontvangen. Lijkt eenvoudig, maar vraag je het niet, dan is de kans heel groot dat het return to sender is en het momentum voorbij is.
Uiteraard zijn er in deze digitale wereld nog andere online mogelijkheden om contact te houden. Een webinar in plaats van een persconferentie of een redactietour bijvoorbeeld. Dat is – althans voorlopig - het nieuwe normaal. Heel wat bedrijven zetten tijdens de coronaperiode in op digitale persmomenten en online rondetafels. Ook interviews gebeuren vaak via deze weg. Vanuit een professioneel uitgeruste studio brengen sprekers hun nieuws tot bij de journalist, en eventueel ook tot bij het grote publiek. Een moderator houdt tijdens zo’n online persmoment strak de regie in handen. Helemaal coronaproof, en journalisten hoeven er hun (home) office niet voor te verlaten wat voor hen ook veel tijd bespaart. Win-win, dus.
Wil je toch nog een klassiek persmoment organiseren? Voor je het aan je klant voorstelt, check je best even of de redacties het toestaan dat je in real life het nieuws komt vertellen. Heb je een go? Maak er dan zeker een belevingsmoment van dat een meerwaarde biedt aan de journalisten en dat uiteraard interessant en relevant genoeg is. Een originele productlancering, je app, innovatie of technologie laten zien, of een bekende Vlaming of politicus die mee aan de kar trekt? Het maakt je (klassieke én digitale) persmoment krachtiger – en dus nieuwswaardig.
Zet Facebook even open, kijk eens naar Instagram of surf naar hln.be. Wat zie je? Meer en meer videomateriaal. Video (en animatie) is en wordt nog steeds belangrijker. Binnen enkele minuten kan een complexe boodschap worden verteld. Als journalist hoef je geen ellenlange persteksten te lezen, maar gewoon 3 minuten naar bewegend beeld kijken. Bovendien is de deelbaarheid over diverse communicatiekanalen een pak hoger dan tekst en foto. En dat zorgt voor hogere publicatiekansen.
Ook perscampagnes die op een originele manier worden aangepakt, kunnen helpen om de publicaties te verhogen. Werk bijvoorbeeld met een leuke extra zoals een online quiz, die ook weer gretig gedeeld kan worden via zowat alle sociale media. Een nieuwe reeks voor een kidszender heeft bijvoorbeeld niet altijd de grootste nieuwswaarde, maar dankzij een leuke quiz kan je wél een aantal mooi publicaties halen. Zo organiseerden we er onlangs eentje voor onze klant Disney Junior. Bijna 2.000 mensen vulden de quiz in, dat is een uitverkochte Ancienne Belgique! Quizen zorgen ineens ook voor (meer) interactie met je merk en dat is meer waard dan zomaar een online artikeltje. In marketingtermen komt dat in de buurt van conversion marketing: interactie met je doelgroep. Liefst in real time en vroeger dan laat met artificial intellingence.
Het hangt een beetje samen met wat we in puntje 1 schreven: een expert of een autoriteit zorgt net voor die extra geloofwaardigheid. Uiteraard hoeft het niet altijd een professor of een wetenschapper te zijn die aan bod komt. Er zijn ook macro- en zelfs micro-influencers die kunnen fungeren als autoriteit. Laat hén aan de slag gaan met bepaalde producten en laat hén authentieke content creëren. Dit kunnen zij delen via hun social media kanalen of via blogs. Want ook die tool is zeer interessant om een bepaalde (niche) doelgroep te bereiken. En deze content kan jij op jouw beurt delen met de pers. Zo kunnen pr en influencer marketing elkaar versterken.
Hulp nodig bij een PR-campagne? Wij helpen je graag verder.