Rebranding in de praktijk: van Primetime Communication naar Remy Communication

February 7, 2019

Een nieuwe merkidentiteit uittekenen, is een ingrijpend proces dat niet over één nacht ijs gaat. Om future proof te blijven had Primetime Communication nood aan vernieuwing. Je merk herpositioneren? Hoe doe je dat? In deze blog tonen we je hoe we van Primetime Communication naar Remy Communication gingen.

Een nieuwe naam, is dat wel een goed idee?

Ja. Zeker als je het gevoel hebt dat je naam niet meer bij je past en niet meer aan de tijdgeest is aangepast.

Hoewel Primetime Communication in Vlaams-Brabant een zekere naamsbekendheid heeft opgebouwd, was de strategie niet meer helemaal up- to-date.

Consumenten zoeken naar authenticiteit en gaan steeds bewuster om met de informatieovervloed. Ze kopen bewuster en dus is een goede slogan alleen niet meer voldoende. Verhalen daarentegen triggeren nog wel. Daarom was een herpositionering aangewezen.

Vele brainstorms en mindmappingsessies later is Remy Communication geboren. Een naam die vele malen aan de kant is gelegd, maar telkens terug boven kwam drijven. Remy is dan ook een sterke naam: menselijk (het is letterlijk een voornaam!) én eveneens de naam van het gebouw waarin onze kantoren liggen.

Nu hebben we al een nieuwe naam, maar hoe gaan we die vormgeven en waar staat Remy voor?

In 3 stappen naar een nieuwe identiteit

Een nieuwe identiteit verplicht je om na te denken over wie je bent en waar je als bedrijf naartoe wil.

Een sterk merk creëren met aantrekkelijke waarden vraagt immers een gefundeerde visie en strategie. De hamvraag is dan ook: waar munt je in uit en wat is je DNA? Deze drie stappen leiden je doorheen dit proces:

Stap 1: DNA detecteren

In deze fase leggen we het DNA bloot. Het is interessant om dit te doen in interne workshops. We organiseerden er enkele met een vast team. Zij onderzochten de huidige situatie aan de hand van een SWOT-analyse (strengths, weaknesses, opportunities and threats), keken ook naar de trends in de sector en analyseerden de concurrenten. Wie is Remy Communication? Wat zijn de kernwaarden? Waar staat Remy voor? Wat beloven we onze klanten? Hoe willen we ons positioneren? Dit zijn vragen die hier beantwoord werden.

Deze waardevolle brainstorms leverden de input voor de nieuwe merkidentiteit.

Stap 2:  Wat is je verhaal en hoe geef je het vorm?

Storytelling

Dankzij de workshops was het Remy-verhaal helder. Merken people proof maken. Met verhalen die raken. Daar liggen onze kerncompetenties: in het menselijk kapitaal (of het menselijke ecosysteem) gecombineerd met ons ruim en gespecialiseerd dienstenaanbod.

Daarnaast ontdekten we dat de gewenste bedrijfscultuur een open en verbindende cultuur is waar authenticiteit centraal staat en een projectmatige aanpak het verschil maakt.

Deze twee elementen verbinden de positionering met de identiteit. Wil je een optimale branding ontwikkelen, dan is dit het vertrekpunt voor alle communicatie. Een tip: vertel je verhaal dus consistent, want het is cruciaal voor je succes.

Merken people proof maken. Met verhalen die raken. Daar liggen onze kerncompetenties: in het menselijke kapitaal gecombineerd met ons ruim en gespecialiseerd dienstenaanbod.

Looks

Creativiteit is geen doel op zich, maar het onderscheidt je wel van de concurrenten. Een sterke beeld- en vormentaal zorgt voor een dito merkbeleving. Door een grote inruilbaarheid van merken (stereotiep gebruik van fotografie, gelijkaardige diensten) zijn de looks een onderscheidend element geworden.

Vanuit onze kernwaarden en postionering kreeg Remy Communication een strak design. Een sober, hedendaags logo en dito huisstijl. Er werd een graphic charter opgesteld met typografie, lettertypes en -groottes, kleurenpallet, beelden en icoontjes. We vertaalden dit ook naar de beelden en illustraties.

Stap 3: Communicatietools ontwikkelen en gesprekken opstarten

Voilà, het is zover. Je merk heeft een naam, een gezicht en een ziel. Het is nu tijd om aan de wereld te laten weten wie je bent.

Consistentie en continuïteit zijn de sleutel tot succes. Maar wat is de juiste aanpak? Op basis van de positionering bereiken we de ideale klant en bepalen we welk traject hij aflegt binnen ons bedrijf. Maar ook hoe we hem voor ons kunnen winnen en welke communicatietools we daartoe inzetten. We verpakken de boodschap altijd in functie van het medium. Het heeft immers geen zin om ellenlange brochureteksten op een website te zetten. Die leest niemand nog vandaag.

Staat de communicatie op punt? Giet dan het actieplan in een jaarkalender.

Je merk kan nu gelanceerd worden. Een draaiboek is daarbij erg handig. Hierin staat alle communicatie genoteerd met datum.

Wat is het verhaal van jouw merk?

Heb je vragen over je merk? Ben je op zoek naar een sterk verhaal? Wil je je onderscheiden met je merk? Remy Communication kan je adviseren en begeleiden.