July 2, 2020
Het eerste woord ‘moest’ moest immers ‘mocht’ zijn. ‘Mocht’ wordt gebruikt om een voorwaardelijke zin in te leiden, als de mogelijkheid écht bestaat. Het zou perfect kunnen dat jij onmiddellijk doorhad dat ‘moest’ eigenlijk ‘mocht’ moest zijn, dus ‘mocht’ mag hier gebruikt worden.
Een inleiding voor in te kaderen. Om in te kaderen, bedoelen we natuurlijk. Als je een doel wil uitdrukken in een zin, gelden volgende regels: ‘voor’ gebruik je wanneer er in de zin geen werkwoord wordt gebruikt, bij ‘om’ hoort er wel nog een werkwoord. Om in te kaderen, dus. Bedankt om deze passage te lezen en dus ook voor je interesse.
Laten we er nog even een curiosum bij halen: het hoe-dan-ook-synoniem sowieso. Een woord dat je zowiezo kent, maar waarvan je misschien niet weet hoe het precies wordt geschreven. Is het zo wie zo of zoiezo? Of één van bovenstaande schrijfwijzen? Als je verder leest, kom je het te weten. Soieso.
Voor deze blog op een relaas van een leerkracht Nederlands begint te lijken, roepen we de spellingstips een halt toe. Wel willen we focussen op copytricks om creatiever uit de hoek te komen. Probeer clichés als ‘hoog in het vaandel dragen’ of ‘wij zijn uw partner in ...’ te vermijden. Gebruik je zulke platitudes toch, benoém ze dan.
Begin zinnen wél met ‘En’ of ‘Maar’, ook al heb je altijd en overal geleerd dat het niet oké is. Het zorgt er immers voor dat die betreffende woordgroepen extra aandacht krijgen. En dat is toch vaak de bedoeling, niet?
Probeer ook in korte zinnen te schrijven. De in 1961 overleden Amerikaanse schrijver Ernest Hemingway sprak niet voor niets ooit de wijze woorden: “to be succesfull in writing, use short sentences”. Bondig schrijven is dus prima. En lange zinnen vervelen snel. Bovendien maken ze lezen ook moeilijker.
Beperk je dus tot één boodschap per zin. En voel je dat er een automatische adempauze aankomt, dan kan je perfect een punt zetten. Zoals hier. En hier.
Bovenstaande tips en tricks gelden voor on- én offline copy. Al mogen zinnen voor webteksten nog korter dan hun evenknie in print. Liefst met tussendoor opsommingen. Waarom?
• Omdat een lezer dan makkelijk je pagina kan scannen
• Omdat ze nuttig kunnen zijn als korte samenvatting
• Omdat bullets je ranking bij Google bevorderen
SEO (kort voor Search Engine Optimization), waarmee je dus je Google-ranking kan bevorderen, is daarom enkel en alleen van belang voor online teksten.
Bij het drieletterwoord denkt de gemiddelde marketeer onmiddellijk aan keywords. Terecht. Al is het niet meer zo dat Google puur woorden telt om je webpagina zo hoog mogelijk te laten scoren. Nee, meer dan ooit is context belangrijk. Het doel van SEO is immers een antwoord bieden op de uitdagingen van je doelgroep. Niet aan de hand van het aantal gebruikte keywords zoals vroeger, maar door met relevante, kwalitatieve content te focussen op topics en intenties.
En dit zal eerder vroeg dan laat nog maar eens veranderen. Zoals je wel weet, is de focus al enige tijd verschoven van desktop naar mobiel. In de States is de smart speaker daar nog bij gekomen. Maar liefst 54 % van de Amerikanen gebruikte het al en maar liefst 24 % doet dat dagelijks. Uiteraard dat Google, ook een Amerikaans bedrijf, daar SEO-wise op inzet.
Als we via een smart speaker bijvoorbeeld aan Google vragen “Hoe moet ik mijn Border Collie verzorgen?”, krijgen we slechts één antwoord. Geen hele lijst met mogelijkheden zoals je die krijgt als je oldskool via Google te werk gaat, maar één antwoord.
Het juiste antwoord copywriten op vragen alsof ze via spraak worden gesteld, is dan ook niet zo verre toekomstmuziek meer. Want smart speaker of niet: Google houdt er nu al rekening mee. Sowieso.
Een slimme copywriter nodig om originele teksten te schrijven?
Vraag er ons naar, we helpen je graag.