Stop met Facebook!

November 7, 2019

Nee hoor, je moet niet je volledige bedrijfspagina van Facebook verwijderen. Maar nu we je aandacht hebben, willen we even laten zien hoe je dit platform optimaal kan gebruiken.

Herken je het? Je post een leuke foto op je Facebook-bedrijfspagina waar je wel wat werk aan hebt besteed. Na 5 minuten heb je 2 vind-ik-leuks, na een uur heb je er 3 en na een halve dag staat de teller niet hoger dan 5. Je vraagt je af: “was mijn bericht dan zo slecht?” “Wat doe ik verkeerd? Is het überhaupt wel de moeite om je tijd in Facebook te steken?” Wees maar zeker: Je bent écht wel goed bezig en je moet zeker niet stoppen met het posten van leuke beelden op Facebook, integendeel! 

What’s wrong with me? :o 

Maar, wat doe je dan wel mis? Je zet geen budget in om je doelgroep te bereiken met je berichten. Net als alle andere internetgiganten heeft Facebook een strategie uitgewerkt waarbij bedrijven moeten adverteren om in de tijdlijn van hun doelgroep te verschijnen. De algoritmes van Facebook zijn zo ingesteld dat posts van vrienden meer naar voor komen, terwijl posts van bedrijven meer naar de achtergrond verschoven worden. Tenzij je ervoor betaalt natuurlijk. Adverteren is bijna de enige optie om je bericht bij de doelgroep te krijgen. Je zal nu denken: “verdorie, weer geld uitgeven!”. Maar eigenlijk verdien je geld door te adverteren op Facebook!

Hoezo? Nu spendeer je tijd en dus ook geld aan posts op Facebook die door bijna niemand gezien of gelezen worden. Door te adverteren voor een beperkt budget kan je meer en ook de juiste mensen bereiken. Waarom je de juiste mensen moet bereiken en wat daar het belang van is kan je in onze vorige blogpost lezen. 


Je folders gaan zichzelf toch ook niet uitdelen?

Bekijk het van een andere kant: je folders gaan zichzelf toch ook niet uitdelen? En door ze in een willekeurige winkel te leggen bereik je ook niet altijd de juiste mensen. Net hetzelfde gebeurt er ook online. Je content moet je ook naar de juiste doelgroep distribueren.

Staar je ook niet blind op Facebook pagina likes. Want slechts een klein gedeelte van je volgers zal je posts zien. Belangrijker is om te investeren in relevante content, en in te zetten op het effectieve bereik en de betrokkenheid.  Wat wilt je doelpubliek zien of lezen? Een leuke blogposts, een interessante video of mooie beelden? Zorg dat je met  goede content in het oog springt en dat je via advertising het juiste doelpubliek bereikt. 

Plannen is king

Hoe begin je er aan? Je start best met een maandelijkse contentkalender voor social media op te stellen waarbij je interessante topics voorbereid waarrond je je post kan maken. Heb je nood aan inspiratie, of zoek je handige tips die je helpen bij het maken en posten van leuke posts? Wij helpen je graag verder.

Hebben we je overtuigd? Dan kan je er vandaag nog aan beginnen! Maar let op de valkuilen. Facebook zal je namelijk niet meteen naar de Bedrijfsmanager leiden, maar dat is wel de beste manier om je advertenties op te zetten. Hiermee heb je veel meer inzicht in je advertenties, de verschillende doelstellingen en doelgroepen, maar ook de resultaten. 

Klaar om te starten met adverteren op Facebook? Wij willen je graag helpen! Spring eens binnen, dan bespreken we je verwachtingen en zetten we samen jouw perfecte traject op.