December 17, 2019
Klassieke spots in de langere reclameblokken zijn nog altijd nuttig. Televisie blijft het meest geconsumeerde medium en heeft nog altijd een groter bereik dan enig ander medium. Streef je brand awareness na of wil je aan je imago bouwen? Onderschat de rol van tv dan zeker niet.
Is je marketingbudget echter niet zo groot als dat van een multinational of wil je een campagne met meer impact? Denk dan aan een andere vorm van tv-reclame. Billboards, productintegratie en addressable advertising zijn minstens even sterke tv-tools om je product in de kijker te zetten. Bovendien zijn er ook heel wat combinaties mogelijk met online media.
Billboards zijn korte spots die vlakbij (voor of na) tv-programma’s uitgezonden worden. Hier zijn een aantal wettelijke do’s-en-don’ts aan verbonden. Een moetje: het sponsorlogo vermelden. Een mag nietje: een call to action vermelden zoals “kom nu naar de winkel” of “nu korting”.
Een voordeel van billboards is dat je vlakbij de interessante redactionele inhoud zit en minder snel doorgespoeld zal worden. Je wordt dus meer gezien. Bovendien kan je billboards kiezen rond een programma met relevante content. Zo maak je de boodschap interessanter voor de kijkers en zullen ze ook minder snel wegzappen. In de billboards kan bovendien met een kwinkslag naar het programma verwezen worden. Kijk maar naar ‘De Slimste Mens Ter Wereld’. Zij eisen van hun adverteerders dat ze een ludieke link leggen met de quiz.
Een goed voorbeeld is dat van Lotto: een spot waaruit blijkt dat de zoektocht naar de kandidaten eigenlijk gebaseerd is op een toevallig dagelijks bezoek van Erik Van Looy aan de frituur.
Productintegratie of product placement spreekt voor zich. Je betaalt zodat je product in een programma verschijnt. Uiteraard kies je hiervoor best een programma dat relevant is voor je doelgroep. Idealiter koppel je dit aan billboards voor of na het programma. Op deze manier ben je er zeker van dat je product gezien wordt. Het verschijnt immers écht in het programma. Wegzappen kan niet en doordat de context relevant is, zit je met je product op de juiste plek.
Onze klant Pur Natur doet relevante productintegratie in ‘Gert Late Night Show’. Zo ontbijten Gert en James iedere ochtend met hun gasten aan een tafel vol Pur Natur-producten.
Addressable adverteren – wie zijn best doet zal ’t leren, om het op z’n Samson en Gerts of Samson en Maries te zeggen. Een laatste mogelijkheid om op een creatieve manier op tv te komen is dan ook addressable advertising. Dit is een vorm van tv-reclame die steil in opmars is. Door de digitale tv beschikken zenders over zeer veel informatie van de kijkers. Samen met de technologische revolutie van de laatste jaren zorgt dit ervoor dat tv-spots op maat van de kijker kunnen worden uitgezonden. Zo wordt de kracht van het massamedium tv gebruikt met de specifieke personalisatiemogelijkheden van digitale media. Dit zorgt voor minder waste en dus meer efficiëntie. Concreet kan er gesegmenteerd worden op een aantal factoren: sociale klasse, regio, leeftijd, geslacht, interesses … Uiteraard is dit telkens per gezin want voorlopig is het nog niet mogelijk om te weten wie er precies voor de tv zit.
Addressable advertising maakt televisie toegankelijker voor kleinere adverteerders of voor adverteerders met een specifieke doelgroep (bijvoorbeeld maar in 1 regio actief of alleen voor hogere sociale klasse). Helaas is de prijs voorlopig nog relatief hoog en dat schrikt veel adverteerders af.
Reclame moet relevant zijn voor de kijker en dus in een relevante context uitgezonden worden
Een sterke cocktail, dat online adverteren. Want hier combineer je het bereik en de communicatiekracht van televisie met het succes van digitale media. Spots op de digitale platformen kunnen niet doorgespoeld worden. Deze kunnen ook meer op de doelgroep worden afgestemd. Vaak zijn het wel minder en kortere spots. Omdat mensen een account moeten aanmaken, is er heel wat informatie over de kijker. Bovendien kan je zo een doelgroep bereiken die je anders moeilijk te pakken krijgt. Denk aan VTM Go, dat pas gelanceerd is en al veel kijkers heeft. Tegenwoordig bestaan er zelfs al series die alleen online worden uitgezonden. Hier is het ook mogelijk om met spots te adverteren of om producten te integreren. Een goed voorbeeld hiervan is de digital only serie ‘wtFOCK’. Deze serie is volledig gericht op jongeren en kent een groot succes binnen die doelgroep.
Tv zal dus zijn plek blijven hebben binnen de mediamix, maar er zal op een creatievere manier mee omgesprongen moeten worden. Reclame moet relevant zijn voor de kijker en dus in een relevante context uitgezonden worden. De kunst zal erin bestaan om de perfecte combinatie te maken van klassieke tv en de nieuwe mogelijkheden.
Wil je weten wat de mogelijkheden zijn om met jouw merk op tv te komen? Wil je de aandacht van de consument trekken en er tussenuit springen?