August 20, 2020
Inbox providers zoals Google en Outlook zijn gatekeepers. Zij willen hun gebruikers beschermen tegen spam, dat vandaag al 70 % van al het totale e-mailverkeer is. Een algoritme bepaalt of jouw mail al dan niet door de spamfilter raakt. Dat alles hangt af van verschillende elementen, zoals je reputatie, maar ook de inhoud van je mail.
Net zoals in het echte leven, is je reputatie als verzender erg belangrijk. Eerder verstuurde mails bepalen grotendeels je betrouwbaarheid als verzender. Een positief effect op je reputatie zijn acties zoals je e-mails openen, erop klikken, ze beantwoorden en ze doorsturen. Negatieve acties zijn onder andere e-mails verplaatsen naar de spamfolder of ze markeren als spam. Je hoort het al: een goede reputatie krijg je niet in een vingerknip en is iets waar je structureel aan moet werken.
Een ander zeer belangrijk element in je reputatie is de verificatie van je domein. Je gebruikt hiervoor best een business domein en geen gratis domein zoals Gmail. Domeinverificatie heeft een positief effect op je betrouwbaarheid, en voorkomt misbruik. Om je domein te verifiëren moet je enkele toevoegingen doen aan de DNS-instellingen van je website. Hiervoor neem je best contact op met je websitebeheerder.
Je wilt natuurlijk niet dat ontvangers je mail als spam aanduiden, want dat heeft een negatief effect op je reputatie. Stuur daarom enkel mails naar gezonde mailinglijsten. Geloof ons, dit zijn geen lijsten van mensen met een BMI-waarde tussen 18 en 25. Dit zijn wél lijsten van mensen die zelf hebben aangegeven dat ze e-mails willen ontvangen, bijvoorbeeld door zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. Zij vinden je informatie vaak relevant en zullen sneller positieve acties uitvoeren. De GDPR-wetgeving die sinds 2018 van kracht is, zegt ook dat mensen expliciet hun toestemming moeten geven voor je hun gegevens mag opslaan en gebruiken. Zomaar gegevens kopen of verzamelen zonder toestemming is dan ook bij wet verboden en kan je fikse boetes opleveren.
Afscheid nemen is moeilijk, maar doe het in schoonheid. Als iemand geen interesse (meer) heeft in je e-mails, is het beter dat hij of zij zich op een makkelijke manier kan uitschrijven. Liever zo dan dat hij zich ergert aan je e-mails die hij eigenlijk niet wilt ontvangen. Een duidelijke uitschrijfknop in je mail helpt je hierbij. De spamfilters kunnen ook detecteren of je mail een uitschrijfknop bevat. De GDPR-wetgeving verplicht bedrijven er trouwens ook toe om ontvangers steeds de kans te geven om hun toestemming die ze ooit gaven in te trekken.
Je reputatie is dus heel erg belangrijk. Dit heeft voor 80 % invloed of je door de spamfilters geraakt. De andere 20 % wordt beïnvloed door de inhoud van je mail. Want ook dat controleren spamfilters. Waar moet je dan op letten? Wij geven enkele tips:
Heb je nog vragen over e-mailmarketing of laat je graag je totale marketingplaatje onder de loep nemen? Wij helpen je graag verder.