March 15, 2023
Hoe handel je als bedrijf in tijden van crisis? Het blijft een prangende vraag, zeker de dag van vandaag. Vaak hebben bedrijven de neiging om hun marketingactiviteiten te pauzeren, uit te stellen of over een compleet andere boeg te gooien, omdat de prioriteiten even anders liggen. Toch kan zo’n ingrijpende respons er niet alleen voor zorgen dat je klanten verliest, maar het kan ook ten koste gaan van je reputatie of toekomst. Wat doe je dan best wel in deze situatie? In deze blogpost presenteren we de PERF(ecte) strategie om marketing een plaats te geven in je crisisstrategie.
Wees voorbereid! Dat is eigenlijk al het halve werk. Volledig voorbereid zijn op elke crisissituatie is natuurlijk onmogelijk, maar je zal merken dat een uitgeschreven basisstrategie al veel helpt. Hierdoor kan je als bedrijf sneller en beter reageren wanneer het zover is. Onderzoek wat de sterke en zwakke punten van je bedrijf zijn, zodat je daar alvast op kan anticiperen. Natuurlijk kan je niet alle blinde vlekken opsporen: crisissen komen vaak uit een onverwachte hoek. Maar als je je al bewust van bent van enkele gevoelige punten, zal je bedrijf voorminder verrassingen komen te staan.
Een goede voorbereiding op papier hebben is al een eerste stap, het omzetten naar de praktijk is natuurlijk iets anders. Bekijk van tijd tot tijd je boodschappen, campagnes en producten en speel een keer ‘advocaat van de duivel’: wat kan er fout gaan? Zou een klant, consument of ander bedrijf hier iets negatiefs in kunnen zien? Probeer een overzicht te maken van de mogelijkheden en kies er ééntje als oefening voor je communicatie- en/of marketingafdeling: hoe zouden jullie zo’n situatie concreet aanpakken? Bovendien kan je door deze oefening te evalueren al filteren op eventuele struikelblokken. Evalueer zeker ook eens de uitgevoerde (marketing)acties en reacties op crisissen uit het verleden.
In crisistijden is het net nog belangrijker om te focussen op bestaande klantrelaties. Nieuwe klanten zijn kritischer als het op consumptie aankomt en daarom ook moeilijker te bereiken of overtuigen wanneer je je in een wankele positie bevindt. Crisissen doen het koopgedrag wijzigen. Het is belangrijk om hier zo snel mogelijk op in te spelen. Door het contact met je nauwe klanten te onderhouden, kan je beter aan hun veranderende noden voldoen en help je ze om de weg naar jullie terug te vinden na de ‘storm’. Wees het bedrijf dat altijd voor hen klaarstaat, ook in tijden van crisis!
Bedrijven zoeken bij crisissituaties onmiddellijk naar een manier om te besparen en zo komen de marketing- en communicatiebudgetten vaak als eerste in aanmerking. Zo’n beperkingen kunnen op korte termijn misschien wat kosten besparen en lijken voor een tijdje een gunstig resultaat op te leveren, maar dat is vaak slechts schone schijn. Het bemoeilijkt de heropstart van deze activiteiten op lange termijn. Bovendien is de gepaste timing voor een plotse heropstart moeilijk te bepalen. Besparen op marketingactiviteiten zorgt voor een daling in leads, bovenop degene die al verloren gingen door de crisis. Durf aandacht te blijven geven aan je merk!
Zie je deze PERFect strategy graag toegepast in je eigen bedrijf? Remy Communication wil je hier graag bij helpen! Contacteer ons en wij zorgen voor een aangepaste strategie, steunend op een hoop ervaring en persoonlijke inzichten.